Centrális szerózus chorioretinopátia

CSCR (Central serous chorioretinopathy)

A CSCR (central serous chorioretinopathy, chorioretinopathia centralis serosa, centrális szerózus chorioretinopátia) szemfenéki betegség az éleslátás helyén alakul ki és az ideghártya rétegei (pigmenthám és neuroszenzoros réteg) közötti folyadékgyülem megjelenésével és következményes homályos látással jár. A folyadék az ideghártya alatti, vérellátásban gazdag érhártyából ered, melynek működésében változás áll be, például stressz hatására vagy szteroid kezelések után.

CSCR szembetegség (central serous chorioretinopathy)
CSCR betegség szemfenéki OCT képe (a középső fekete rész a folyadékgyülem).

A CSCR betegség a pachychorioideális betegségek csoportjába tartozik, melyek közös jellemzője az ideghártya alatti érhártyának a megvastagodása. Az elváltozást esetenként helytelenül makula ödémának vagy makula degenerációnak véleményezik első alkalommal és csak a kezelés hatástalanságakor kerül szakemberhez a beteg.

A CSCR tünetei

• a tünetek általában egyoldaliak
  • jellemző a centrális homályos látás, foltlátás
  • a látótér középén lévő homály szemmozgásra nem változik
  • kisebbnek, távolabbinak látszanak a tárgyak, mint a másik szemmel
  • torzlátás, a látott kép görbülése előfordulhat

A CSCR okai és kockázati tényezői

A central serous chorioretinopathy (CSCR) betegség pontos oka nem tisztázott. Ismert, hogy a nagyfokú stressz és a szteroid kezelések kiválthatják a folyamatot egyeseknél. Ezenkívül bizonyos orrsprayek (megfázás, asztma), egyes testépítésre használt szerek vagy a férfi potencianövelők is szerepelnek a kiváltó tényezők között. Leggyakrabban a munkaképes férfiaknál jelentkezik a betegség, de a nők és az idősebb korosztály is érintett.

A CSCR betegség kialakulásához más kórképek kockázati tényezőként szerepelnek, melyek kezelése emiatt fontos. Gyanú esetén kivizsgálást javaslunk kardiovaszkuláris betegség, alvási apnoe (légzéskimaradás), Cushing kór vagy Helicobacter pylori fertőzés irányába.

CSCR betegség szemészeti vizsgálata

A betegség lefolyása

A chorioretinopathia centralis serosa (CSCR) nagyon változatos lefolyást mutató kórkép. A betegség 2-3 hónap alatt önmagától is el tud múlni, főleg ha a kiváltó tényezőt sikerül azonosítani és megszüntetni. Azonban már ezalatt a rövid idő alatt is sejtpusztulás következik be, melynek nyoma szinte minden esetben maradandóan látható a szemfenéken. Nem ritka azonban, hogy a betegség 4 hónapnál tovább, akár évekig is jelen van, ezalatt fokozatosan tovább rontja a látást.

Az ideghártya alatt megjelenő szubretinális folyadékgyülem két olyan réteget választ el, ami szorosan egymáshoz tapadva tud csak megfelelően működni. A kezdeti, első hetekben még visszafordítható homályos látás a sejtek állandósult működészavara miatt fokozatos károsodáshoz vezet, mely maradandó látásromlást eredményez. A fordulópont ideje pontosan nem ismert, azonban már a csak pár hete fennálló folyadékgyülem esetén is látunk bizonyos sejtkárosodást. Ugyanakkor ez még nem feltétlenül jelent a mindennapi életben is érzékelhető látásromlást. Spontán gyógyulás esetén hónapokkal vagy évekkel később a betegség kiújulhat vagy a másik szemen is megjelenhet. Ritkább esetekben a betegség érújdonképződéssel is szövődhet.

A CSCR kezelése

A central serous chorioretinopathy (CSCR) betegség kezelésekor a legfontosabb a szubretinális folyadékgyülem mielőbbi eltüntetése. CSCR esetében elsődlegesen a minél korábbi szemfenéki mikropulzus lézerkezelés a javasolt, mely fájdalmatlan, gyors és mellékhatás nélküli beavatkozás. A kezelés célja a korai folyadékgyülem felszívódás és ezáltal a minél kevesebb sejtpusztulás. A korábbi gyógymódok a mikropulzus lézerkezelés elérhetősége óta háttérbe szorultak az ezeknél előforduló nemkívánt mellékhatások vagy alacsonyabb hatékonyság miatt.

Mikropulzus lézerkezelés

A mikropulzus lézerkezelés a legmodernebb kezelési módja a betegségnek, mely során az elváltozást rövid ideig ható lézersugár sorozatokkal kezeljük. A Navilas mikropulzus lézerkészülék a piacon elérhető gépek közül a csúcsmodel. A többi készülékkel szembeni előnyei vitathatatlanok és ez a kezelés sikerességében is megmutatkozik. Jelenleg egyedül a Navilas mikropulzus lézerkészülékkel tervezhető meg pontosan és közvetlenül előtte a kezelés.

A kezelési terv első lépéseként nagy felbontású képet készítünk az ideghártyáról, amelyre ráillesztjük a szemfenéki OCT felvételt. Ezután ezeken a felvételeken bejelöljük azokat az apró, több száz és sűrűn elhelyezett pontokat ahova majd a lézert irányítani fogjuk. Ezt követően az ideghártya egyedi lézer iránti érzékenységét teszteljük, majd a kezelési protokoll paramétereinek beállítása után megkezdjük a kezelést.

A kezelés érintésmentesen történik és fájdalmatlan, a beteg mindössze pár percig tartó villogást és halk sípolást észlel. A többi készülékkel ellentétben, a Navilas mikropulzus lézernél a szemmozgást követő rendszerének köszönhetően a pislogás, az eltekintés nem jelent gondot. A kezelés dokumentáltan, nagy pontossággal a tervezett helyen fog megtörténni, függetlenül a beteg vagy az orvos apró mozgásaitól.

A megfelelő beállítások mellett a mikropulzus kezelésnek semmilyen ismert ideghártya károsító hatása nincs. Legtöbbször egy kezelés elegendőnek bizonyul, melynek hatása általában pár hét múlva jelentkezik, de szükség szerint ez ismételhető.

Alternatív kezelések

A szelektív aldoszteron antagonista tablettás kezelés korábban reményteljesnek bizonyult, azonban jelenleg ritkán alkalmazzuk. Nemzetközi tanulmányok bizonyították a mikropulzus lézerkezelés előnyeit ezzel szemben. A kezelést kúraszerűen, legalább 3 hónapig szükséges alkalmazni, melyet gyenge hatás esetén akár 12 hónapig is folytathatunk. A terápia előtt és alatt időszakos labor- és belgyógyászati vizsgálat szükséges. Ezenkívül étkezési megkötés (káliumban gazdag ételek nem fogyaszthatóak) és más gyógyszerekkel való együttszedési tilalom is fennáll a kezelés alatt. Esetenként mellékhatások előfordulhatnak a kezelés alatt (szédülés, hányás, hasmenés), melyek súlyossága miatt azonban csak ritkán kell a kezelést felfüggeszteni.

Egy másik alternatív kezelési lehetőség a PDT vagy fotodinámiás kezelés. Ezen kezelés során a karba, intravénásan egy gyógyszert juttatunk, melyet ezután lézerrel aktiválunk a szemfenék beteg részén. A terápia mellékhatásaként ideghártya sorvadás alakulhat ki, mely maradandó látásromlással jár, ezért a mikropulzus lézerkezelés elérhetősége óta végső esetben alkalmazzuk.

A pachychorioideális betegségek egy csoportjában és ritkán a CSCR-ben a betegség szövődményeként kialakulhat ideghártya alatti érújdonképződés. Ilyen esetekben a választott kezelést intravitreális injekciós kezeléssel kell kiegészítenünk.

A betegség és annak kezelése fő kutatási területem (közleményeim), doktori értekezletem is ebben a témában készül.

– centrális szerózus chorioretinopátia (centrális szerózus chorioretinopáthia, CSC, CSCR), retinopathia centralis serosa (RCS), chorioretinopathia centralis serosa, central serous chorioretinopathy
– fotodinámiás kézelés, photodinamias terápia, photodynamic therapy
– mikropulzus lézerkezelés, micropulse laser treatment