Cukorbetegség szemészeti szövődményei

Diabéteszes retinopátia

A cukorbetegség okozta szemfenéki elváltozásokat diabéteszes retinopátiának nevezzük. A betegség kezdetén a kiserek fala kórosan áteresztővé válik (kapilláris permeabilitás fokozódás) és kis értágulatok alakulnak ki (mikroaneurizmák). Ennek következményeként folyadék szivárog a szövetek közé (ödéma) és zsír csapódik ki (lipid exsudatumok). Ezenkívül vérzések és elzáródások keletkeznek, melyek az ideghártyán helyenként vértelenséget (ischémiát) okoznak. Idővel a folyamat előrehalad és ha a szövetek vérhiánya elér egy bizonyos kritikus szintet, akkor a szervezet új ereket próbál növeszteni. Ezek azonban kóros, nem megfelelő helyen lévő és szivárgó erek lesznek (érújdonképződés), melyek további szövődményekhez vezethetnek.

Diabéteszes retinopátia: a cukorbetegség szemészeti szövődménye

A diabéteszes retinopátia kialakulásának, továbbromlásának egyik legfontosabb eleme az általános állapot rendezése (vércukor, vérzsírok, vérnyomás rendezése, fizikai aktivitás, egészséges étrend, diéta). A szemészeti kezelésekkel egy fokozatosan romló folyamatba próbálunk beavatkozni, megszakítani az ördögi kört, ezáltal megelőzve a súlyos és visszafordíthatatlan látásromlást.

Cukorbetegség szemészeti vizsgálata

Diabéteszes retinopátia kezelésének irányelvei

A diabéteszes retinopátia kezelése komplex feladat és több elváltozás kezelését foglalja magába, melyek külön-külön vagy egyszerre is jelen lehetnek a betegségben. A kezelések az ideghártya két külön részét célozzák meg: az éleslátás helyét és az ideghártya széli részeit. Az éleslátás helyén történő lézerkezelés az itt kialakult vizenyőnek (diabéteszes makulaödéma) az eltávolítására irányul, míg a retina széli részeinek lézerkezelése a több helyen is kialakulható kóros érújdonképződések (proliferatív diabéteszes retinopátia) elzáródását célozza meg. A kórkép késői szemészeti szövődményei (üvegtesti vérzés, trakciós retinaleválás) gyakran nehezen és csak nagyobb műtéttel kezelhetőek, ezek megelőzése kiemelten fontos.

Diabéteszes cisztoid makula ödéma (CMO) kezelése

A diabéteszes retinopátiában kialakult cisztoid makulaödéma kezelése kétféleképpen lehetséges: a szemgolyóba adott anti-VEGF injekcióval vagy szemfenéki lézerkezeléssel.

A szemgolyóba adott anti-VEGF injekciókból több, azonos hatású gyógyszer létezik. Közös bennük, hogy mindegyiket az elején havonta, majd 2-3 havonta kell alkalmazni határozatlan ideig. Kedvező esetben néhány kezelés (legalább 5) elegendő ahhoz, hogy a makulaödéma végleg megszünjön, de legtöbbször évekig tart a kezelés az ismételten visszatérő vizenyő miatt. Az injekciók másik csoportjába tartoznak a szteroid implantátumok, melyeket kis felszívódó tartályban szintén az üvegtestbe juttatunk. Ezek több hónapig fokozatosan és egyenletesen adják le a gyógyszert, ami egyértelmű előny, azonban szövődményei (zöldhályog, szürkehályog kialakulás) miatt csak válogatott esetekben, tartalék megoldásként alkalmazzuk a kezelést. Az injekciós kezelések során előfordulhatnak súlyos szövődmenyek is, mint például a gennyes endophthalmitis, ami a szem súlyos, fertőzéses eredetű gyulladása, mely legtöbbször maradandó látásromláshoz vezet. A higiénés szabályok betartása mellett azonban ennek előfordulási aránya meglehetősen alacsony.

Az injekciós kezelés hatástalansága vagy az injekciók számának csökkentése érdekében mikropulzus lézerkezeléssel egészíthetjük ki a terápiát, mely önmagában, elsődleges kezelésként is választható gyógymód CMO-ban.

Cisztoid makulaödéma esetén a szemfenéki lézerkezeléssel az éleslátás helyén lévő vizenyős területek és a mikroaneurizmák is kezelhetőek, így a folyadék felszívódása mellett az ismételt szivárgást is megkíséreljük megakadályozni. A lézerkezelést általában egyszer kell elvégezni, de az ismétlésnek sincs akadálya, amennyiben az szükségessé válna. A kezelés általában egy ülésben elvégezhető és fájdalommentes. A kezelés során külső sebet nem képezünk, így az injekciós kezelések rettegett szövődménye, a gennyes endophthalmitis sem fordul elő. A cisztoid makulaödéma mikropulzus lézerkezelésével a szemfenéki vizenyő úgy csökkenthető, hogy közben nincs járulékos szöveti károsodás, ami a látás szempontjából kritikus területeken kiemelten fontos (bővebben itt). Ezzel ellentétben a hagyományos lézert annak roncsoló hatása miatt manapság csak nagyon ritkán alkalmazzuk makulaödéma csökkentésére.

Makulatáji mikroaneurizmák kezelése

A diabéteszes retinopátia korai stádiumában az ideghártyán kóros kisér tágulatok alakulnak ki, melyeket mikroaneurizmáknak nevezük. A betegség előrehaladtával ezekből a mikroaneurizmákból folyadék szivárgás indulhat az ideghártya rétegei közé. Ez a folyamat a retina körülírt ödémáját (vizenyőjét) okozza, mely az éleslátás központi helyét érintve látótérkiesést vagy látásromlást okoz. A mikroaneurizmák elzáródását lézerkezeléssel lehet elérni, de a kezeléssel nemcsak a kóros értágulatok, hanem az alatta lévő látósejtek is áldozatul esnek. Emiatt az éleslátás helyén történő kezeléseknél kiemelten fontos a precizitás, melyet korszerű lézerkészülékkel lehetséges megbízhatóan elvégezni.

Néhány éve forradalmi újításként jelent meg a Navilas lézerkészülék, mely célzott, pontos kezelést tesz lehetővé. A készülék szemmozgást követő programjának és a közvetlen kezelés előtt rögzített szemfenéki fotó alapján elkészített kezelési tervnek köszönhetően kizárólag a kóros részek kerülnek kezelésre. Általában 1-3 lézerlövéssel biztonsággal kezelhető egy mikroaneurizma, megkímélve ezzel a kezelésre nem szoruló ideghártya részeket. Extra biztonsági elem a készüléknél, hogy a lézersugár nem aktiválható ha a beteg eltekintett, így nem fordulhat elő az, hogy az orvos a gombot már megnyomta, közben elnéz a beteg, a lézer pedig rossz helyet fog érinteni.

Proliferatív diabéteszes retinopátia kezelése

Diabéteszes retinopátiában a súlyos ischémiás (vérellátás hiányos) szemfenéki állapot érújdonképződéshez vezet. Ezek a kóros erek gyakran megrepednek és üvegtesti bevérzést okoznak, tovább növekedve pedig a folyamat trakciós ideghártya leváláshoz vezet, amely műtéti ellátás mellett is kedvezőtlen látási esélyeket mutat. Az érújdonképződés megállításának legegyszerűbb módja a megfelelően elvégzett szemfenéki lézerkezelés. Az ideghártya széli részeinek kezelése által a vérrel ellátott területek aránya javult, ezáltal a kórós erek visszafejlődnek. A szemfenék teljes kezelése általában 4-6 ülésben végezhető el, de a modern Navilas lézerkészülékkel ezt akár 2 ülésben is el lehet végezni. Nem elhanyagolható az sem, hogy a beteg fájalomérzete jelentősen alacsonyabb, mivel a hagyományos készülékekhez képest ötöd annyi energia erősség alkalmazása is elegendő a hatás elérésére.

– diabéteszes retinopátia, diabeteses retinopathia, retinopathia diabetica, diabetic retinopathy
– mikroaneurizma, microaneurisma, microaneurism
– cisztoid makula ödéma, cystoid macula oedema, cystoid macular edema
– mikropulzus lézer, micropulse laser