Diabéteszes retinopátia

A cukorbetegség okozta szemfenéki elváltozásokat diabéteszes retinopátiának nevezzük. A betegség kezdetén a kiserek fala kórosan áteresztővé válik (kapilláris permeabilitás fokozódás) és kis tágulatok alakulnak ki (mikroaneurizmák) így folyadék szivárog a szövetek közé (ödéma). Ezenkívül vérzések és elzáródások keletkeznek, melyek az ideghártyán helyenként vértelenséget (ischémiát) okoznak. Idővel a folyamat előrehalad és amennyiben a szövetek vérhiánya elér egy bizonyos kritikus szintet, akkor a szervezet ereket próbál növeszteni, de csupán kóros, nem megfelelő helyen növekvő és szivárgó erekre képes (érújdonképződés), melyek további, súlyosabb szövődményekhez vezetnek.

A diabéteszes retinopáthián belül fontos elkülöníteni az éleslátás helyét érintő, vizenyővel járó elváltozást (diabéteszes makulaödéma), a betegség kóros érképződéssel járó szakaszát (proliferatív diabéteszes retinopátia), valamint ezek szövődményeit (üvegtesti vérzés, trakciós retinaleválás).

A kezelési terv egyik legfontosabb eleme az általános állapot rendezése (vércukor, vérzsírok, vérnyomás rendezése, fizikai aktivitás, egészséges étrend, diéta). A szemészeti kezelésekkel egy fokozatosan romló folyamatba próbálunk beavatkozni, megszakítani az ördögi kört, ezáltal megelőzve a súlyos és visszafordíthatatlan látásromlást.

Diabéteszes cisztoid makulaödéma kezelése (CMO)

A diabéteszes retinopátia keretén belül kialakult cisztoid makulaödéma kezelésére két lehetőségünk van: a szemgolyóba adott anti-VEGF injekciós kezelés és a szemfenéki lézerkezelés.

A szemgolyóba adott anti-VEGF injekciókból több, hasonló gyógyszer létezik (Avastin, Lucentis, Eylea, Beovu), mindegyiket az elején havonta, majd 2-3 havonta kell alkalmazni határozatlan ideig. Kedvező esetben néhány kezelés (legalább 5) elegendő, hogy a makulaödéma végleg megszünjön, de legtöbbször évekig tart a kezelés az ismételten visszatérő vizenyő miatt. Másik injekció a szteroid implantátumok (Ozurdex, Iluvien), melyeket kis felszívódó tartályban szintén az üvegtestbe injektálunk. Ezek több hónapig fokozatosan és egyenletesen adják le a gyógyszert, ami egyértelmű előny, azonban szövődményei (zöldhályog, szürkehályog kialakulás) miatt csak válogatott esetekben, tartalék megoldásként alkalmazzuk a kezelést. Az injekciós kezelések során előfordulhatnak súlyos szövődmenyek is, mint például a gennyes endophthalmitis, ami a szem súlyos, fertőzéses eredetű gyulladása, mely legtöbbször maradandó látásromláshoz vezet. A higiénés szabályok betartása mellett azonban ennek előfordulási aránya meglehetősen alacsony.

Az injekciós kezelés hatástalansága vagy az injekciók számának csökkentése érdekében mikropulzus lézerkezeléssel egészíthetjük ki a terápiát, mely önmagában, elsődleges kezelésként is választható gyógymód CMO-ban.

Cisztoid makulaödéma esetén a szemfenéki lézerkezeléssel az éleslátás helyén lévő vizenyős területek és a mikroaneurizmák is kezelhetőek, így a folyadék felszívódása mellett az ismételt szivárgást is megkíséreljük megakadályozni. A lézerkezelést általában egyszer kell elvégezni, de az ismétlésnek sincs akadálya, amennyiben az szükségessé válna. A kezelés általában egy ülésben elvégezhető és fájdalommentes. A kezelés során külső sebet nem képezünk, így az injekciós kezelések rettegett szövődménye, a gennyes endophthalmitis sem fordul elő. A cisztoid makulaödéma mikropulzus lézerkezelésével a szemfenéki vizenyő úgy csökkenthető, hogy közben nincs járulékos szöveti károsodás, ami a látás szempontjából kritikus területeken kiemelten fontos (bővebben itt). Ezzel ellentétben a hagyományos lézert annak roncsoló hatása miatt manapság csak nagyon ritkán alkalmazzuk makulaödéma csökkentésére.

Makulatáji mikroaneurizmák kezelése

A makulaödéma kialakulásában fontos szerepük van a mikroaneurizmáknak, melyekből fokozott és folyamatos szivárgás indul az ideghártya rétegei közé. A mikroaneurizmák elzáródását lézerkezeléssel tudjuk elérni, de mivel hajszálnyi elváltozásról van szó, kiemelten fontos a precíz kezelés, különben fölösleges területeket áldozunk fel. Hagyományos készülékekkel is lehetséges a mikroaneurizmák kezelése, azonban nagyfokú fegyelmezettséget igényel a beteg részéről, mivel rövid és rezdulésnyi eltekintés is maradandó látáskárosodást okozhat. A Navilas lézerkészülékkel azonban kiküszöbölhető ez a kockázat: a szemmozgást követő programjának és a közvetlen kezelés előtt rögzített szemfenéki fotó alapján elkészített kezelési tervnek köszönhetően kizárólag a kóros részek kerülnek kezelésre, a kezelés automatikusan leáll a legkisebb eltekintés alkalmával is.

Proliferatív diabéteszes retinopátia kezelése

Diabéteszes retinopátiában a súlyos ischémiás (vérellátás hiányos) szemfenéki állapot érújdonképződéshez vezet. Ezek a kóros erek gyakran megrepednek és üvegtesti bevérzést okoznak, tovább növekedve pedig a folyamat trakciós ideghártya leváláshoz vezet, amely műtéti ellátás mellett is kedvezőtlen látási esélyeket mutat. Az érújdonképződés megállításának legegyszerűbb módja a megfelelően elvégzett szemfenéki lézerkezelés. Az ideghártya széli részeinek kezelése által a vérrel ellátott területek aránya javult, ezáltal a kórós erek visszafejlődnek. A szemfenék teljes kezelése általában 4-6 ülésben végezhető el, de a modern készülékekkel (Navilas Laser vagy Iridex Pattern Scanning Laser) ezt akár 1-2 ülésben is el tudom végezni. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a beteg fájalomérzete jelentősen alacsonyabb, mivel a hagyományos készülékekhez képest ötöd annyi energia erősség alkalmazása is elegendő a hatás elérésére.

– diabéteszes retinopátia, diabeteses retinopathia, retinopathia diabetica, diabetic retinopathy
– mikroaneurizma, microaneurisma, microaneurism
– cisztoid makula ödéma, cystoid macula oedema, cystoid macular edema
– mikropulzus lézer, micropulse laser