Glaukóma

Zöldhályog (glaukóma)

A zöldhályog (glaukóma) a látóideg rostjainak lassú, fokozatos pusztulásával járó betegség, mely kezeletlenül visszafordíthatatlan látásromláshoz vezet. Több típusa létezik, melynek többségében emelkedett szemnyomást mérünk, de van olyan is, amikor ez a fiziológiás tartományon belül marad. Kezelése szemcseppekkel, műtéttel vagy lézeres eljárással történik.

Zöldhályog, glaukóma

A szemészeti vizsgálat során felmerülő glaukóma gyanuja esetén további kiegészítő vizsgálatok elvégzése szükséges. A pontos diagnózis felállításához általában látótér vizsgálat, csarnokzug vizsgálat (gonioscopia) és a látóidegfő rostjainak műszeres vizsgálata, azaz papilla OCT is szükséges.

Milyen típusai vannak a zöldhályognak?

A kezelés szempontjából fontos a glaukóma típusának meghatározása. Vannak olyan formák, amikor több kezelési alternatíva közül választhatunk és van olyan is amikor erre nincs lehetőség.

Két fő szempont szerint csoportosíthatjuk a zöldhályogot. Az egyik a csarnokzug (a szem folyadékjának az elfolyási helye) nyitottságának állapota szerinti osztályozás, melyen belül nyitott zugú glaukómát és zárt zugú glaukómát különítünk el. A másik szempont a betegség eredetét veszi figyelembe, eszerint elsődleges és másodlagos zöldhályogot különítünk el, attól függően hogy látunk vagy sem más szemészeti eltéréseket, ami kiválthatja a kórt (például gyulladást vagy vérzést). Ezen kívül egyéb szempontokat is figyelembe veszünk, de a betegség megértésére ezek elegendőek.

Melyek a zöldhályog (glaukóma) tünetei?

A glaukóma tünetei nagyban függnek attól, hogy melyik típusáról van szó.

Elsődleges nyílt zugú glaukóma esetében hosszú ideig panaszmentes lehet a beteg, esetleg szemgolyóban vagy a szem környékén nyomást, feszülést érez. Előrehaladottabb esetekben a látótér szűkül, de ez is attól függően, hogy melyik oldalt kezdődik okoz vagy sem panaszokat (pl egy alsó látótérkiesést hamarabb észreveszünk mint az orr felőlit vagy felsőt). Végstádiumban csőlátás alakul ki és a látóélesség is romlik.

Elsődleges zárt zugú glaukómában a tünetek hirtelen alakulnak ki. Fényforrások körül szivárvány színű karikák látása lehet a bevezető tünet, majd rohamos látásromlás alakul ki és megjelenik az erőteljes szemfájdalom, nyomás érzése, mely a szem környékére is kiterjedhet. Ezt az állapotot glaukómás rohamnak nevezzük és általában csak az egyik szemet érinti (habár a betegség mindkét szemen jelen van, csak különböző mértékben). Ilyenkor a szem gyulladt, haragosvörös színű, a szembogár is tágabb az ellenoldalinál. Gyakran társulnak hozzá általános tünetek, mint például a fejfájás, hasfájás, hányás, levertség.

Másodlagos glaukóma esetében a kiváltó ok adja a vezető tüneteket, de általában látásromlás, szemvörösség és fájdalom a jellemző.

Zöldhályog szemészeti vizsgálata

Hogyan kezelhető a zöldhályog ? Van kezelése a glaukómának?

Az elsődleges nyílt zugú glaukóma kezelése leggyakrabban szemcseppekkel történik, melyet a betegnek állandó jelleggel kell használnia. Amennyiben a cseppkezelés nem elégséges vagy el szeretnénk ezeket hagyni műtéthez kell folyamodnunk (trabekulektómia, shunt-beültetés). Ezenkívül többféle lézeres kezeléssel is történnek próbálkozások a szemnyomás csökkentésére (mikropulzus lézer trabekuloplasztika, CO2-lézer mély szklerektómia, femtoszekundum lézer trabekulotómia), azonban hosszútávú és nagyszámú eredmények ezekkel még nincsenek.

Az elsődleges zárt zugú glaukóma kezelése műtéttel (iridektómia) vagy lézerrel (iridotómia) lehetséges. Ennek során kis nyílást készítünk a szivárványhártyán, melynek köszönhetően az elzárt csarnokzugban keletkezett elfolyási akadályt felszabadítjuk. Lézer iridotómia elvégzésére gyakran kerül sor megelőzési céllal is, a hajlammal rendelkező betegeknél a beavatkozás könnyen elvégezhető és kevésbé megterhelő számára, mint a már kialakult glaukómás roham esetén. Iridotómia előtt a szemfelszínre érzéstelenítőt és pupillaszűkítőt csepegtetünk, majd egy speciális kontaktlencsét helyezünk fel, melyen keresztül megtörténik a pár percig tartó kezelés.

A másodlagos zöldhályogok kezelése gyakran összetett feladat, szemcseppen kívül műtétre és lézerkezelésre is szükség lehet a szemnyomás csökkentése érdekében.