Katarakta

Szürkehályog

A szürkehályog (cataracta, katarakta) az egészségesen átlátszó szemlencse elhomályosodását jelenti, mely fokozatos látásromláshoz vezet. Kialakulása általában lassú, fájdalommentes folyamat és gyakran csak több hónap vagy év után okoz tüneteket. A katarakta elnevezés görögül vízesést jelent, mivel régen a beteg ilyenkor a látást úgy jellemezte, mintha vízfüggönyön nézne keresztül. Kezelése kizárólag műtéttel lehetséges, melynek során a szemlencsét eltávolítjuk és annak helyére műlencsét ültetünk be. A műtéti eljárás és a műlencsék folyamatos fejlődésének köszönhetően a műtét jelenleg gyors és fájdalommentes, a felépülési idő rövid és a műtétet követően akár szemüveg nélkül is élesen fog látni.

Mit értünk szürkehályog alatt?

A szürkehályog a szemlencse elszürkülését jelenti, mely miatt egyre kevesebb fény jut be a szembe és ezáltal az ideghártya egy gyengébb minőségű képet fog érzékelni. Az elszürkült szemlencse miatt a látás elmosódott és homályos lesz, a színek fakóbbá válnak, idővel pedig lényeges látásromlás alakul ki. Előrehaladott esetekben a szürkehályog szabad szemmel is látható, amikor a lencse átlátszósága annyira lecsökken, hogy a fekete pupilla területében azt fehérnek látjuk.

Szürkehályog, katarakta
A szemlencse elhomályosodása miatt kevesebb fény és ezáltal gyengébb minőségű kép jut az ideghártyához.

A szürkehályog kialakulása komplex folyamat, melyben az alábbi fényezők játszanak döntő szerepet:
– a lencse anyagának tömörödése és merevedése (szklerózis),
– a lencse ionháztartásának és pigmentáltságának változása,
– a lencse fehérjéinek olyan átalakulása, mely az átlátszóságuk elvesztéséhez vezet.

Kezeletlen szürkehályog esetén a lencse fokozatosan olyan mértékig szürkül el, hogy vakság alakul ki, mely bizonyos ideig azonban még visszafordítható. Elhanyagolt esetekben a szemlencse nagyfokú duzzadása szemgyulladáshoz és másodlagos zöldhályoghoz vezet, mely nagyfokú fájdalommal jár és akár sürgősségi műtétet igényelhet. Ilyen esetekben a műtéti szövődmények aránya magasabb és a maradandó látáskárosodás aránya is gyakoribb.

A szemlencse elszürkülése többféleképpen alakulhat ki, így három fő katarakta típust különítünk el (képek itt ):
– nukleáris katarakta (a lencse egyenletes elhomályosodása),
– kortikális katarakta (a lencse kérgi részeinek küllő alakban történő elszürkülése),
– hátsó szubkapszuláris katarakta (a lencse hátsó felszínének szemcsés elhomályosodása).

Mi okozza a szürkehályogot?

A betegség leggyakrabban a szemlencse öregedési folyamatának részeként alakul ki és általában 45 éves kor felett figyelhető meg, de ilyenkor még hosszasan semmilyen tünetet nem okoz. Fiatalkorban a szemlencse átlátszó és rugalmas, így ennek köszönhetően alakját, és ezáltal a szem dioptriáját, változtatni képes. A kor előrehaladtával a szemlencse azonban ezen tulajdonságait lassan elveszíti. Emellett a szürkehályog kialakulásának számos oka ismert és több kockázati tényező is növeli annak esélyét vagy gyorsaságát.

Szürkehályog kialakulásának ismert okai
• 45 év feletti életkor
• tartós UV sugárzás
• dohányzás
• cukorbetegség
• genetikai hajlam
• egyes gyógyszerek használata (pl. szteroid)
• besugárzás vagy kemoterápia
• nagy feszültségű áramütés
• bizonyos típusú szemsérülések
• egyes szembetegségek és szemműtétek

A szürkehályog sokszor közel hasonló mértékben alakul ki a két szemben, de nem furcsa az sem, ha egyik szemen már előrehaladott, míg másikon csak kezdődő szürkehályog van. A betegség előrehaladási üteme nehezen állapítható meg, a pár hónaptól a több évtizedig bármikor juthat olyan állapotba, hogy műteni javasolt.

Szürkehályog szemészeti vizsgálata

Milyen tünetei vannak a szürkehályognak?

A szürkehályog fő tünete a fájdalommentes látásromlás. A különböző szürkehályog típusok azonban különböző tüneteket okoznak, ezáltal a betegséghez kapcsolódó látási tünetek is változatosak.

A szürkehályog tünetei
• gyakori szemüvegcsere a dioptria változása miatt
• a színek eltompulnak és fakóbbá válnak
• a színek árnyalatai megváltoznak
• a kontúrok elmosódnak
• egy szemmel nézve a tárgyak kettőződnek
• fényérzékenység, káprázás alakul ki
• az éjszakai fények zavaróvá válnak
• csökkent fényviszonyok mellett egyre rosszabb a látás
• a látás fokozatosan ködösebb, homályosabb lesz
• fokozatosan egyre jelentősebb látásromlás alakul ki

A korral járó szürkehályog esetében a tünetek általában fokozatosan alakulnak ki és csak lassan változnak. Szembetegségek, szemműtétek után vagy gyógyszer okozta szürkehályog esetében általában gyorsabb a betegség előrehaladási üteme, míg sérülés esetén legtöbbször azonnali a látásromlás.

Érdekesség, hogy a betegség kezdeti szakaszában távollátók esetében a szemüveg dioptriája javulhat is, ami azért van, mert a szemlencse keményedése gyakran mínuszos dioptriát kölcsönöz a szemnek, ami a meglévő pluszos dioptriák csökkenését eredményezi. Ehhez hasonlóan, akinek csak olvasó szemüvege van azt veheti észre, hogy már akár szemüveg nélkül is tud olvasni, ellenben távolra már nem lesz éles a látás. Hasonló kevésbé ismert és érdekes adatot a szürkehályogról az Amerikai Szemorvos Társaság oldalán olvashat (AAO).

Megelőzhető a szürkehályog kialakulása?

A szürkehályog kialakulása a tudomány jelen állása szerint nem előzhető meg, azonban a már kialakult szürkehályog előrehaladását valamelyest lassíthatjuk az alábbi módon:
– fényvédelem (kalap, napszemüveg hordása az UV kitettség csökkentése érdekében),
– kockázati okok csökkentése (dohányzás elhagyása, társbetegségek kezelése)

A szervezet megfelelő antioxidáns státusza is segíthet a folyamat lassításában, ezt egészséges életmóddal, zöldségben és gyümölcsben gazdag, kiegyensúlyozott táplálkozással tudjuk elérni. Tévhit azonban, hogy a C-vitamin vagy egyéb antioxidáns táplálékkiegészítők megakadályozzák a szürkehályog kialakulását.

Szürkehályog műtét szemsebész

Gyógyítható a szürkehályog?

A kialakult szürkehályog egyedüli ismert hatásos kezelése a szürkehályog műtét, mely során az elszürkült szemlencsét eltávolítjuk és azt életre szólóan egy műlencsével helyettesítjük. A műtét gyors és fájdalommentes, a felépülési idő rövid, bennfekvésre nincs szükség. A teljes látásjavulásig több nap szükséges, de már az első nap is látványos lehet a változás. A műtéti technika és a beültetésre kerülő műlencsék folyamatosan fejlődnek, melynek célja a műtét sikerességének és pontosságának növelése, a szövődmények csökkentése és a műtét utáni látási eredmények javítása.

Az ultrahangos szürkehályog műtét költséghatékony és a legtöbb helyen elérhető kezelés, a korszerűbb femtolézeres szürkehályog műtétet Magyarországon jelenleg nagyon kevesen végzik. Az állami intézményekben az egészségügyi biztosító terhére egyfókuszú műlencse ültethető be, míg magán ellátás keretében a beültetésre kerülő műlencsék döntő többsége nyújtott fókuszú, multifokális (trifokális) vagy tórikus.