Gyakori szembetegségek

A szemészeti betegségek széles spektrumát kezelem, a kötőhártya gyulladástól a glaukómáig. Leggyakoribb kórképekről röviden az alábbiakban tájékozódhat.

Hátsó üvegtesti határhártya leválás (posterior vitreous detachment)

A szemgolyó belsejét kitöltő üvegtesti gélnek az átalakulása során üvegtesti homályok alakulhatnak ki benne. Ezek a homályok úszkáló foltokként jelennek meg a látótérben és zavaróvá tudnak válni.

Ezeket az úszkáló foltokat az üvegtesti homályok újszerű lézeres kezelésével (vitreolysis) lehet eltüntetni.

Ideghártya szakadás (retinal tear)

Az ideghártya szakadása a látótérben hirtelen megjelenő úszkáló foltokat és a látótér szélén kialakuló cikázó fényvillanásokat okoz. Üvegtesti vérzés társulása esetén látásromlás előfordulhat.

Ideghártya leválás (retinal detachement)

A retinaleválás hirtelen látásromlással járó, sürgősségi műtétet igénylő kórkép. A látásromlás általában a látótér szélső részeiről indul, sötét függönyként ereszkedik le vagy sötét falként épül fel.

Kötőhártya gyulladás (conjunctivitis)

A kötőhártya gyulladás szemfelszínt érintő fertőző vagy nem fertőző betegség.

Makuladegeneráció (macular degeneration)

Az időskori makuladegeneráció az ideghártya központi látásért felelős részének jellegzetes károsodása, mely torz látást, foltlátást és ennek következtében az olvasóképesség csökkenését eredményezheti.

Makulaödéma (macular edema)

A makula ödémája alatt az ideghártya központi látásért felelős részének a vizenyőjét értjük. Leggyakrabban diabétesz, keringési zavar vagy szembelgyulladás miatt alakul ki. Látásromlással jár, mely kezelés nélkül maradandóvá válhat.

Szaruhártya-gyulladás (keratitis)

A szaruhártya-gyulladás döntően fertőzésés eredetű és maradandó látásvesztéssel is járhat. A kontaktlencse hordással kapcsolatos acanthamoeba fertőzés akár egy nap alatt is súlyos képet mutathat, a herpes vírus okozta keratitis pedig bőrtünetek jelenléte nélkül is érintheti a szemet.

Szemszárazság betegség (dry eye disease)

A könnyfilm elváltozásai szempirosságot, idegentest érzést és/vagy könnyezést eredményeznek.

Szürkehályog (cataract)

A szürkehályog a szemlencse állományának elszürkülését jelenti, mely műtéttel kezelhető. A műtét során a szemlencse belsejét eltávolítjuk, de általában a külső, vékony tokjának döntő részét megörizzük és ebbe ültetjük be a műlencsét.

Utóhályog (posterior capsule opacification)

A szürkehályog műtét során megtartott lencsetoknak a sejtjei esetenként fokozott szaporodásnak indulnak. A folyamat a tok megvastagodásához és ezáltal a fényáteresztő képességének a csökkenéséhez vezet. Lézer capsulotomia során a szemlencse tokján kis nyílást készítve szüntetjük meg az akadályt.

Uveitis

A szemgolyó belső részét érintő gyulladás szemvörösséggel, fájdalommal és látáscsökkenéssel jár, hátterében gyakran valamilyen általános betegség található.

Üvegtesti vérzés (vitreous haemorrhage)

Az üvegtesti vérzés a szemgolyó belsejébe történő bevérzést jelenti, mely hirtelen látásromlással jár.

Zöldhályog (glaucoma)

A zöldhályog a látóidegrostok fokozatos pusztulásával járó betegség. Kezelése cseppekkel, hagyományos vagy lézeres műtéttel történik, altípustól függően.

Zárt zugú glaukóma kezelése lézer iridotómia által: kis nyílást készítünk a szivárványhártyán a mechanikus akadály kiküszöbölése érdekében. A hajlammal rendelkező betegeknél megelőzésre is alkalmas beavatkozás.

Nyílt zugú glaukóma kezelése mikropulzus lézer trabeculoplastica (MLT) által: szöveti károsodás nélkül ingereljük a csarnokzugot, mely után a csarnokvíz elfolyása fokozódik és csökken a szemnyomás. A glaukóma lézeres kezelései közül a mikropulzus lézer trabeculopastica a hagyományos lézerkezelések (ALT, SLT) modern alternatívája.